Barum

A Barum márka filozófiájának részét képezi, hogy kiemelkedő ár/érték arány mellett kínál olyan abroncsokat, amelyek az alacsonyabb árfekvésű szegmensben magas futásteljesítménnyel és kiegyensúlyozott vezetési tulajdonságokkal rendelkeznek. A márka a „Jó abroncsok, jó áron” koncepciót képviseli saját piaci szegmensében.

A Bata cég 1924-ben kezdte meg működését a csehországi kisvárosban, Zlin-ben. A Bata cég kezdetben csak cipőgyártással foglalkozott (innen a világhírű Bata cipő), azonban 1931-ben már elkezdődött a kerékpár gumiabroncs gyártása is, és 1932-ben elkészült az első Bata márkájú személyautó gumiabroncs . Ezt követően az autógumigyártás darabszáma robbanásszerűen emelkedett. 1946-ban kialakult a Barum márkanév a Bata, Rubena Nachod és Mitas nevekből. 1967-ben elkezdődött a radiál ab-roncsok gyártása nyugati technológia alapján. 1972-ben, 5,3 hektár alapterületű főcsarnokban 6 évig tartó építkezés után a Zlin melletti Otrokovicében kezdi meg a termelést az új gyár. 1992-ben a Continental konszern többségi tulajdont szerzett az otrokovicei gyárban, illetve megszerezte a Barum márkanevet. Ezzel megalakul Csehország második legnagyobb vegyesvállalata Barum Continental spol s.r.o. néven. Fő terméke a nálunk is népszerű Barum személygépkocsi autógumi vagy más néven gumiabroncs, melyből az egyéb konszern márkákkal együtt évente több mint 16 millió darab gördül le a gyártósorról. Emellett a gyártásban jelentős darabszámot képvisel a Barum tehergépkocsi, illetve a Barum mezőgazdasági abroncs, mely a Zetor nevet viselő traktorokon jellemzően visszaköszönő márka. A mezőgazdasági gumiabroncs gyártás területén az utóbbi évek fejlesztése az alacsony profilú, 70-es keresztmetszeti tényezőjű Barum AR 70 TRACTION radiál gumiabroncs. A régebben bevált diagonál gumiabroncs termékek főként csak a kis teljesítményű traktorokon alkalmazhatók. A motorok teljesítményének és a mezőgazdasági munkagépek súlyának fokozatos növekedésével szükségessé vált a jobb kapaszkodóképességű, nagyobb méretű gumiabroncsok használata. Ez az oka annak, hogy az utolsó évtizedben a radiál gumiabroncsok megjelentek a piacon. Ezeknek az igényeknek a kielégítésére fejlesztette ki a Barum az alacsony profilú gumiabroncs vonalát. Ezek a gumiabroncsok teljesítik azt a két követelményt, hogy megőrizzék a termőföld állapotát, és ugyanakkor nagyobb sebességet tegyenek lehetővé kiépített úton közlekedve. Nagyobb teljesítmény alacsonyabb talajnyomás mellett Azonos külső átmérő esetén a 70-es keresztmetszeti arányszámú gumiabroncsok jóval szélesebbek a standard gumiabroncsokhoz képest. Konstrukciójuk mintegy 20%-kal növeli a talajjal érintkező felület nagyságát, és ugyanakkor csökkenti a talajra gyakorolt nyomást. A talajtömörítés csökkenése kimondottan előnyös a vetés előkészítő munkáknál, a vetésnél, és a frissen kikelt növényeken haladáskor. A gumiabroncs konstrukciójából adódó nagyobb érintkezési felület még tovább növelhető az abroncsnyomás csökkentésével. Nagy vonóerő – a gumiabroncs nagyobb szélessége javítja a futófelület bordáinak a talajjal való érintkezését, – nagyobb terhelhetőség a normál radiál abroncsokhoz viszonyítva, – a gumiabroncs abroncsnyomás csökkentése a vonóerő további növelését teszi lehetővé. Kényelem a kiépített utakon Talajművelés vagy betakarítás során a kiépített utakon is kell közlekedni. A gumiabroncs konstrukciója lehetővé teszi a nagyobb sebességű közlekedést: – középen a mintázat bordáinak átfedése és ívelt formája folyamatos gördülést tesz lehetővé, – zömök vállrésze védi a gumiabroncsot a sérülésektől, és stabilitást biztosít a bordavállaknak, – a szélesebb méret és a speciális gumikeverék hosszabb élettartamot biztosít.

Nagy teljesítmény és gazdaságosság a legelőkön Kaszálókon végzett munkák során lényeges, hogy a betakarított takarmány teljes mennyisége a legjobb minőségű legyen. Az érzékeny fűszálak sérüléseit minimálisra kell csökkenteni, különösen a lejtős területeken. A mintázatnak semmilyen esetben sem szabad károsítania a takarmányt azzal, hogy a fűszálakat a talajba tapossa. Éppen ilyen esetekben jelentkeznek e gumiabroncs előnyei: – nagy vonóerő esetén is védi a fűszálakat az abroncs kis csúszása (szlipje) által, – nagy felfekvő felülete miatt munka közben nem süllyed be mélyen a gumiabroncs a talajba, – kitűnő vonóerő-átvitel még a lejtős területeken is. Kiemelkedő gazdaságosság – a nagy talajjal érintkező felület csökkenti a talajnyomást, – a földeken használva tapasztalható a jó öntisztulási tulajdonsága, és emiatt jó a kapaszkodóképessége, – kifejezetten magas terhelhetőség, amely lehetővé teszi az abroncsnyomás csökkentést, – felszerelhető a jelenleg használt keréktárcsákra.